Sztuka Islamu

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.



Półwysep Iberysjki
  • ikonoklastyczna - nie przedstawia Boga
  • zachowała trwałość i jednolitość dzięki religii monoteistycznej
  • do X wieku meczetem określano każdy dom modlitwy
Charakterystyka 
  • meczet, minaret, haram (sala modlitw)
  • maksura (loża dla władcy)
  • mihrab (niższa wnęka wskazująca Mekkę)
  • rozwój dekoracji - ornamenty
  • łuk podkowiasty
ARABESKA
ornament rośliny z kwiatami i łodygami, stylizowany

MAURESKA
ornament roślinny z elementami geometrycznymi

PISMO KUFLICKIE
ornament kaligraficzny

HORROR VACUI
zasada kompozycyjna polegająca na zapełnieniu każdej wolnej przestrzeni elementem dekoracji

MUKARNAS
trzy ściany tworzące trójwymiarową dekorację;  polichromowane lub wypełnione luserkami

Architektura
  • styl mozarabski - zarabizowani chrześcijanie (płw. Iberyjski)
  • styl arabsko-normański - z wpływami Bizancjum (Sycylia)
  • mudejar - od XII do XVII w; romanizm + gotyk + renesans + architektura muzułmańska (Hiszpania)
Rodzaje meczetów:
  • dziedzińcowy
  • liwanowy
  • kopułowy
  • przebudowany z kościola chrześcijanskiego ze zmianą kierunku modlitwy
Wielki meczet w Kordowie
  • założony w 786 roku, powiększony w IX i X wieku, w XVI wieku przemianowany na katedrę katolicką
  • rzędy arkad  o wysokści 10 m na wzór rzymskich akweduktów
  • naprzemienny układ czerwonych klinów i białych kamieni
  • krzyżujące się wielolistne łuki (abbasydzkie) z dekoracją stiukową
  • złocone głowice korynckie i rzymskie kompozycje
  • bogate dekoracje mozaikowe, ze złotym tłem (bizancjum)
  • inskrypcje kuficzne (abbasydzkie)
AZALEJO
mały kamień - hiszpańskie i portugalskie płytki ceramiczne

Sztuka Zellige:

  • mozaika z profilowanych części; dzisiaj często zastępuje się je kafelkami
  • kolory: niebieski, zółty, pomarańczowy i zielony
  • motyw przewodni: gwiazda albo geometryczne wzory



Persja

Za panowania safawidow wprowadzono dekoracje pałaców przedstawiajace postacie

HAREM
część pałacu przeznaczona dla rodziny, nie wpuszczano tam obcych

Wielki meczet Imama

  • założenie liwanowe - łuk ostry, często zamkniety w prostokącie
  • pisztak - brama i dwie wieżyczki 
  • prostokątny dziedziniec
  • kopuly w całości pokryte detaliczną mozaiką

Chehel Satun

  • pałac czterdziestu kolumn (przed wejściem jest 20 kolumn, których odbicie w tafli wody sprawia, że wygląda, jakby było ich dwukrotnie więcej)
  • horror vacui
  • wizualnie nawiązuje do perskiego raju

Kanon piękna kobiecego:
  • okrągła buzia
  • zrastające się brwi
  • skośne oczy
Ubiór:
  • bogactwo tkanin i strojów, elegancja
  • przepasane pasami perskimi z jedwabiu albo z jedwabnego brokatu
  • w całości pokryte wzorem tkaniny
  • suknie: na początku lewa strona nachodzila na prawą,później zapinano je na środku
  • turban (sarbant) zdobiony piórami czapli i biżuterią 
  • fryzury: duża ilość małych warkoczyków, spłwających po ramionach i plecach
  • warstwowość stroju: suknia wewnętrzna ze spodniami, na to nakladany kaftan z pasem

Komentarze