Starożytna Grecja
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
- okres archaiczny XII - VI pne
- okres klasyczny VI - III pne
- okres hellenistyczny III - II pne
V w pne → Złoty Wiek → Ateny
4 style malarstwa wazowego:
→ geometryczny
MEANDER
geometryczny ornament złożony z powtarzających się układów linii załamanych wielokrotnie pod kątem prostym
→ orientalizujące (nawiązujące do kultur Egiptu i Mezopotamii - Wschodu)
→ czarnofigurowe
FIRNIS
barwnik, który po wypaleniu przybierał czarny kolor (składał się z tlenków żelaza)
→ czerwonofigurowe (większa swoboda w malowaniu postaci, więcej szczegółów)
Malarstwo wazowe rozwinęło się w okresie archaicznym.
Miasta Greckie łączyły:
→ religia
→ język
→ święta ogólnogreckie
→ zawody sportowe
PANATENAJE
(pan = wszech) święto ku czci Ateny
ARCHITEKTURA
początki to małe drewniane świątynie, w XII wieku pojawiają się kamienne; świątynie polichromowano, dominującymi kolorami były czerwony i niebieski.
PORZĄDEK
nazywanie wszystkiego, poszukiwanie ładu i harmonii, nic przypadkowego; to nie tylko dekoracje, ale i proporcje
Porządki:
→ dorycki (okres archaiczny)
jest ważniejszy od pozostałych, bardziej dostojny i szlachetny, powstawały w nim największe świątynie, utożsamiane są z pierwiastkiem męskim
→ joński (okres archaiczny)
jest smuklejszy od doryckiego, kanelury są głębsze i węższe, z wygładzonymi i delikatnymi krawędziami, utożsamiany z pierwiastkiem żeńskim; w porównaniu do doryckiego ma bazę, echinus z wolutami, cienki abakus, architraw podzielony na trzy części i ciągły fryz z reliefem
→ koryncki (okres klasyczny, rozkwit w okresie hellenistycznym)
różni się od jońskiego głowicą z liśćmi akantu, proporcjami, dzięki którym świątynie są wyższe
ENTHASIS
zwężenie kolumny w 2/3 jej wysokości, aby wywołać złudzenie optyczne
CELLA
ściany wewnętrzne, część główna
TOLLOS
kolumny
PERYSTAZA
kolumnada
KWADRYGA
rydwan z czterema końmi
RZEŹBA
Okres archaiczny:
- figuralna
- statyczna
- frontalna
- sztywna, na baczność
- w rozkroku, ręce przy tułowiu
- prawidłowe proporcje
- uproszczona
- schematyczna
- brak emocji
- uśmiech archaiczny
- konwencjonalna fryzura
- marmurowa
- polichromowana
KORY
młode kobiety ubrane w peplos (prostokątną szatę przewiązaną w pasie), chiton (spinany na ramieniu) i himation (wierzchnią suknię)
KUROSI
młodzi, nadzy mężczyźni w stylu orantów, często naturalnej wielkości lub więksi
Metoda wosku traconego
wykonuje się woskowy prototyp, okłada gipsem, usuwa wosk, do pustej formy wlewa płynny metal, rozbija gips, przedmiot poddaje się szlifowaniu
Rzeźba architektoniczna
przyczółki świątyni (w porządku doryckim) Ateny Afai na wyspie Eginie, przedstawiające bitw; są zdynamizowane, a jednocześnie podporządkowane budowie przyczółka
Okres klasyczny:
- figuralna
- statyczna
- frontalna
- kontrapost
- kanon proporcji (matematyczno-mimetyczny autorstwa Polikleta)
- idealizacja
- wierne ukazanie anatomii
- brak emocji, spokój
- heroizacja
- odlewy z brązu
- precyzyjny modelunek form
KONTRAPOST
→ swobodna postawa
→ skosy w ramionach i biodrach
→ ciężar oparty na jednej nodze, druga odciążona, ugięta
Okres klasyczny dzielimy na:
⟶ wczesnoklasyczny V w, Fidiasz, Poliklet, Myron
⟶ późnoklasyczny IV w, Lizyp, Skopas, Praksyteles
- dynamika
- wieloosiowość
- wieloplanowość
- patos, emocje
- ruch
Malarze greccy:
→ Zeuksis i Parazjas (Zeuksis namalował winogrono tak realistycznie, że przyleciały do niego ptaki, natomiast Parazjar kurtynę tak, że Zeuksis nakazał mu odsłonić obraz)
→ Apellos i Protecjenes (rywalizowali o najcieńszą linię)
Komentarze
Prześlij komentarz