Bizancjum
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
- VI wiek - złoty wiek Bizancjum
- głównie tematyka religijna
- symbolizm i spirytualizm
- hierarchizm, idealizacja, frontalizm
- perspektywa odwrócona (ideowa)
- płaskość, linearyzm
- izokefalizm (głowy na równym poziomie)
- schematyczność, systematyczność
- deformacja, wytworność, dekoracyjność
- czasem sztywność form
MEMORIUM
upamiętnienie ważnego wydarzenia
MARTYRIUM
budowla o charakterze sakralnym poświęcona męczennikowi
BAPTYSTERIUM
budowla przeznaczona do chrztu
MAUZOLEUM
monumentalny grobowiec
Hagia Sophia 527 - 548
→ plan centralny, ośmiokątny
→ mozaiki w absydzie (VI w):
↳ św. Witolis
↳ biskup Eklezjusz
↳ Jezus Pantokrator
↳ cesarz Justynian z dworem
↳ cesarzowa Teodora z orszakiem dworskim
San Vitale 532-7 (odbudowa)
→ Kościół Mądrości Bożej
→ Justynian I Wielki - fundator
→ Izydor z Miletu - architekt
→ od XV wieku minarety - zmiana na meczet
EMPORA
rodzaj galerii, trybuny nad nawami bocznymi / wejściem / obejściem w celu powiększenia / wydzielenia pięter
PENDETYW / ŻAGIELEK
narożny, sferyczny wyczółek sklepienia stosowany przy planie prostokątnym, który umożliwia oparcie kopuły, przejście do rzutu okrągłego
EKSEDRA
półkolista nisza z kolumnadą otwarta od wnętrza
DEEZIS
gr. przebłaganie, zawsze występuje w Sądzie Ostatecznym
→ Maryja
→ Jan Chrzciciel
→ Jezus Pantokrator (z księgą w dłoni) - Jezus królujący
↳ układ rąk: 3 palce - Trójca Święta, O - nieskończoność / dwoista natura Jezusa
KOIMESIS
zaśnięcie NMP
→ dziecko - dusza Maryi
→ Madonna - blask Chrystusa
ANASTASIS
zstąpienie do otchłani, zwycięstwo nad szatanem
MANOSDEI
ręka Boga
Techniki malarskie:
→ mozaika
→ ścienne - al secco (suchy tynk)
→ tablicowe (temperowe)
→ iluminatorstwo (książkowe)
Rzeźba:
→ dyptyki
→ pełnoplastyczna
→ tryptyk z kości słoniowej
Rzemiosło artystyczne:
→ oprawy ksiąg liturgicznych
→ kielichy, patery, złoto, kości słoniowe
PERGAMIN
karty ze skóry zwierzęcej z naturalnymi barwnikami tworzone dla uczonych, urzędników i zakonników
PURPUROWA TWARZ
bezpośrednia obecność Boga
IKONA
gr. obraz
→ obraz kultowy
→ wyobrażenie osoby świętej
→ sceny biblijne, liturgiczne, symboliczne
→ pierwsze pochodzą z klasztoru św. Katarzyny na Synaju
→ kompozycja opiera się na zasadach ustalonych przez Kościół
→ zawiera w sobie obecność świętego przez zachowanie podobieństwa do wzoru
→ techniki:
↳ tempera na desce
↳ enkaustyka (z zastosowaniem wosku pszczelego)
↳ kowczag (pogłębienie środkwoego pola)
↳ klejmo (wystające obramienie)
IKONOSTAS
carskie wrota, układ ikon
Ikona Rubleva
→ Trójca Święta starotestamentalna
→ 3 aniołów przy stole, fragment budynku, drzewo
→ płynność linii
→ Rublev oddał tajemnicę i łączność Trójcy
IKONOGRAFIA (cd.)
→ Hodegetria - Matka Boska przewodniczka , trzyma dziecko i wskazuje na nie palcem (np. Matka Boska Częstochowska)
→ Eleusa - macierzyństwo i miłość Matki Boskiej
→ Deezis - przebłaganie
→ Przemiana na górze Tabor
Biżuteria w okresie bizantyjskim:
Biżuteria w okresie bizantyjskim:
- perły, bizantyjskie złoto, szmaragdy, rubiny,
- emalia komórkowa
- relikwiarze i krzyżyki
- regalia (korona) - wiele kamieni, wypełniających całą powierzchnię
- długie zwisające kolczyki
- naszyjniki kołnierzowe - obroża z z wieloma zwisającymi klejnotami
Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.
OdpowiedzUsuńZostało mi jeszcze kilka zagadnień, poza tym zamierzam aktualizować opublikowane już materiały.
UsuńBardzo dziękuję, również pozdrawiam.