Sztuka Islamu
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
Półwysep Iberysjki
Charakterystyka - meczet, minaret, haram (sala modlitw)
- maksura (loża dla władcy)
- mihrab (niższa wnęka wskazująca Mekkę)
- rozwój dekoracji - ornamenty
- łuk podkowiasty
ornament rośliny z kwiatami i łodygami, stylizowany
MAURESKA
ornament roślinny z elementami geometrycznymi
PISMO KUFLICKIE
ornament kaligraficzny
HORROR VACUI
zasada kompozycyjna polegająca na zapełnieniu każdej wolnej przestrzeni elementem dekoracji
MUKARNAS
trzy ściany tworzące trójwymiarową dekorację; polichromowane lub wypełnione luserkami
MUKARNAS
trzy ściany tworzące trójwymiarową dekorację; polichromowane lub wypełnione luserkami
Architektura
- styl mozarabski - zarabizowani chrześcijanie (płw. Iberyjski)
- styl arabsko-normański - z wpływami Bizancjum (Sycylia)
- mudejar - od XII do XVII w; romanizm + gotyk + renesans + architektura muzułmańska (Hiszpania)
Rodzaje meczetów:
AZALEJO
- dziedzińcowy
- liwanowy
- kopułowy
- przebudowany z kościola chrześcijanskiego ze zmianą kierunku modlitwy
Wielki meczet w Kordowie
- założony w 786 roku, powiększony w IX i X wieku, w XVI wieku przemianowany na katedrę katolicką
- rzędy arkad o wysokści 10 m na wzór rzymskich akweduktów
- naprzemienny układ czerwonych klinów i białych kamieni
- krzyżujące się wielolistne łuki (abbasydzkie) z dekoracją stiukową
- złocone głowice korynckie i rzymskie kompozycje
- bogate dekoracje mozaikowe, ze złotym tłem (bizancjum)
- inskrypcje kuficzne (abbasydzkie)
mały kamień - hiszpańskie i portugalskie płytki ceramiczne
Sztuka Zellige:
Sztuka Zellige:
- mozaika z profilowanych części; dzisiaj często zastępuje się je kafelkami
- kolory: niebieski, zółty, pomarańczowy i zielony
- motyw przewodni: gwiazda albo geometryczne wzory
Persja
Za panowania safawidow wprowadzono dekoracje pałaców przedstawiajace postacie
HAREM
część pałacu przeznaczona dla rodziny, nie wpuszczano tam obcych
Wielki meczet Imama
- założenie liwanowe - łuk ostry, często zamkniety w prostokącie
- pisztak - brama i dwie wieżyczki
- prostokątny dziedziniec
- kopuly w całości pokryte detaliczną mozaiką
Chehel Satun
- bogactwo tkanin i strojów, elegancja
- przepasane pasami perskimi z jedwabiu albo z jedwabnego brokatu
- w całości pokryte wzorem tkaniny
- suknie: na początku lewa strona nachodzila na prawą,później zapinano je na środku
- turban (sarbant) zdobiony piórami czapli i biżuterią
- fryzury: duża ilość małych warkoczyków, spłwających po ramionach i plecach
- warstwowość stroju: suknia wewnętrzna ze spodniami, na to nakladany kaftan z pasem
Komentarze
Prześlij komentarz