Renesans: Cinquecento

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.



  • idea układu centralnego zamkniętego 
  • obwarowanie, zarysowanie wieloboku 
  • rozplanowanie przestrzeni w układzie gwiaździstym / promienistym 
  • układ ulic promienisty 
  • obwód wokół centrum 
  • wpływ neoplatoniki

TAMBUR
bęben, podbudowa pod kopułą, dekoracja podkreślająca konstrukcje


WILLA
symetryczny gmach, wprowadzanie portyku do budowli świeckich, skrzydła boczne wysunięte do przodu, proste ćwierćkoliste okna z opaskami, wszystkie wymiary dobierane według reguł harmonii w proporcji


NON FINI
nieukończony, zamierzony efekt

DESEGNO
rysunek jest podstawą wszelkiego kształtowania artystycznego



Rafael Santi

  • ucieleśnienie renesansu 
  • wziął co najlepsze od Leonarda da Vinci i Michała Anioła 
  • pierwszy na świecie konserwator dzieł starożytnych 
  • zajmował się złotym domem Nerona 
  • pierwszy autonomiczny autoportret 
  • zmiana mentalności - podpis pracy - artysta należy do elity 
  • piękno i wdzięk, czyli bella maniera
  • delikatność 
  • poszukiwanie idealnego piękna, które w naturze jest rozproszone i nieograniczone 
  • perfekcja wszystkich środków wyrazu artystycznego 
  • jednorodność


Stanze Watykańskie

  • 4 prywatne apartamenty papieża Juliusza II w północnym skrzydle pałacu watykańskiego
  • pomieszczenie z oknami po obu stronach i drzwiami w ścianach działowych

OTIUM
rodzaj odpoczynku




Wenecja

  • koloryzmu 
  • światło 
  • liryzm, poetyckość, sensualizm 
  • mecenat kościelny i władz świeckich 
  • brak fresków 
  • powstają wielkich rozmiarów płótna 
  • rozwój szkoły pejzażowej 
  • perspektywa powietrzna barwna 
  • kobieta jako częsty temat wpływy bizantyjskie 
  • pejzaże, zwłaszcza weduty

Komentarze