Renesans: Cinquecento
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
- idea układu centralnego zamkniętego
- obwarowanie, zarysowanie wieloboku
- rozplanowanie przestrzeni w układzie gwiaździstym / promienistym
- układ ulic promienisty
- obwód wokół centrum
- wpływ neoplatoniki
TAMBUR
bęben, podbudowa pod kopułą, dekoracja podkreślająca konstrukcje
WILLA
symetryczny gmach, wprowadzanie portyku do budowli świeckich, skrzydła boczne wysunięte do przodu, proste ćwierćkoliste okna z opaskami, wszystkie wymiary dobierane według reguł harmonii w proporcji
nieukończony, zamierzony efekt
DESEGNO
rysunek jest podstawą wszelkiego kształtowania artystycznego
- ucieleśnienie renesansu
- wziął co najlepsze od Leonarda da Vinci i Michała Anioła
- pierwszy na świecie konserwator dzieł starożytnych
- zajmował się złotym domem Nerona
- pierwszy autonomiczny autoportret
- zmiana mentalności - podpis pracy - artysta należy do elity
- piękno i wdzięk, czyli bella maniera
- delikatność
- poszukiwanie idealnego piękna, które w naturze jest rozproszone i nieograniczone
- perfekcja wszystkich środków wyrazu artystycznego
- jednorodność
Stanze Watykańskie
- 4 prywatne apartamenty papieża Juliusza II w północnym skrzydle pałacu watykańskiego
- pomieszczenie z oknami po obu stronach i drzwiami w ścianach działowych
OTIUM
rodzaj odpoczynku
Wenecja
- koloryzmu
- światło
- liryzm, poetyckość, sensualizm
- mecenat kościelny i władz świeckich
- brak fresków
- powstają wielkich rozmiarów płótna
- rozwój szkoły pejzażowej
- perspektywa powietrzna barwna
- kobieta jako częsty temat wpływy bizantyjskie
- pejzaże, zwłaszcza weduty
Komentarze
Prześlij komentarz