Protorenesans
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
Tendencja w sztuce włoskiej z połowy XIII i XIV wieku. Rozróżniamy dwie szkoły: sieneńską i florencką
Florencja
- racjonalizm
- naukowość, intelektualizm
- rysunek
- bryłowatość
- zainteresowanie perspektywą
- wartość masy i przestrzeni
- realizm
- emocjonalność
- mecenat miasta
Giotto di Bondone
uczeń Cimabue, naczelny malarz Florencji po jego śmierci
- naturalne tło - błękit
- ograniczona intensywność kolorów
- prostota, surowość
- monumentalizm
- spójność kompozycji
- realizm
- gesty i mimika - emocjonalność
- złudzenie przestrzeni - bryły
- perspektywa intuicyjna
- postaci jak pełno plastyczne rzeźby, trójwymiarowe, tworzą przestrzeń obrazu, nie architektura
- punkt widzenia na poziomie rozgrywającej się sceny
- postaci Giotta są duże, mają charakterystyczne rysy
Siena
- sensualizm
- działanie kolorem na zmysły
- linearyzm
- dekoracyjność
- efekty poetyckie
- wyrafinowane, lekkie sylwetki
- wyszukane efekty kolorystyczne
- wpływ gotyku międzynarodowego i Bizancjum
- liryzm, poetyckość, duchowość, wdzięk
- mecenat arystokracji
MAESTA
Madonna z aniołami
SZRAFOWANIE
kładzenie cienkich, najczęściej złotych, linii mających pokazać światłocień
Duccio
- innowator
- łączy tradycję Bizancjum z gotykiem
- elementy liryczno-uczuciowe
- blisko związane postaci i krajobraz
- sylwetki miękkie, lekkie, wyrafinowane
- złożone struktury postaci
- subtelne barwy
- wyważona kompozycja
- cyzelowana kaligrafia linii
- typowo średniowieczne szrafowaie
- malowanie laserunkowe
Komentarze
Prześlij komentarz