Barok: Włochy

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.


koniec XVI wieku - XVIII

Papieże:
  • Sykstus V 1585-90 (przebudowa Romy przez Domenico Fontanę)
  • Paweł V 1605-21 (Bernini)
  • Urban VIII 1623-44 (Bernini i Borromini)
  • Innocenty X 1644-1655
  • Aleksander VII 1655-1667
Piazza Navona
prywatny plac papieża Innocentego X i rodziny Pamphili, na bazie stadionu Domicjana



GIANLORENZO BERNINI 1598-1680
architekt, rzeźbiarz, malarz iluzjonista

Konfesja nad grobem św. Piotra
fundacja Urbana VIII, 30 ton brązu, 4 spiralnie skręcone kolumny zwieńczone wolutami, na gzymsie znajduje się lambrekin

Kościół św. Andrzeja na Kwirynale
Rzym, duży portyk ze schodami, pilastry w porządku wielkim, barokowość, plan owalny, niskie ćwierćkoliste nawy, kopuła eliptyczna z kasetonami, ołtarz z kanelowanymi korynckimi kolumnami, i figurą św. Andrzeja

Scala Regia
schody królewskie z bazyliki św. Piotra do kaplicy sykstyńskiej


FRANCESCO BORROMINI 1599-1667

San Carlo Alle Quatro Fontana (Kościół św. Karola Boromeusza)
plan zaokrąglonego, podłużnego z wrażeniem centrum, rombu, eliptyczna kopuła z kasetonami, falista fasada to gra klęsło-wypukłych form, figura Karola Boromeusza

NURT BORROMINIOWSKI
  • wklęsło-wypukłe ściany
  • skośne ustawienie filarów
  • przecinające się łuki sklepienne
  • eliminacja kątów prostych
  • operowanie kontrstami
  • płynność konturów

CARAVAGGIO 1571-1610
nigdzie nie zagrzał miejsca na stałe, największą sławę zdobył w Rzymie

Cechy:
  • luminizm
  • światło kształtuje płaszczyznę
  • nie ma źródła światła
  • maniera tenebrosa
  • naturalizm i realizm
  • różnice w natężeniu świateł

Caravaggionizm jako nurt malarski w XVII wieku:
  • bliskie kadry
  • iluzjonizm faktur i cieni
  • doskonałe skróty perspektywiczne 
  • naturalne ciemne tło
  • silny światłocień

Komentarze