Barok: Włochy
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
koniec XVI wieku - XVIII
Papieże:
- Sykstus V 1585-90 (przebudowa Romy przez Domenico Fontanę)
- Paweł V 1605-21 (Bernini)
- Urban VIII 1623-44 (Bernini i Borromini)
- Innocenty X 1644-1655
- Aleksander VII 1655-1667
Piazza Navona
prywatny plac papieża Innocentego X i rodziny Pamphili, na bazie stadionu Domicjana
GIANLORENZO BERNINI 1598-1680
architekt, rzeźbiarz, malarz iluzjonista
Konfesja nad grobem św. Piotra
fundacja Urbana VIII, 30 ton brązu, 4 spiralnie skręcone kolumny zwieńczone wolutami, na gzymsie znajduje się lambrekin
Kościół św. Andrzeja na Kwirynale
Rzym, duży portyk ze schodami, pilastry w porządku wielkim, barokowość, plan owalny, niskie ćwierćkoliste nawy, kopuła eliptyczna z kasetonami, ołtarz z kanelowanymi korynckimi kolumnami, i figurą św. Andrzeja
Scala Regia
schody królewskie z bazyliki św. Piotra do kaplicy sykstyńskiej
FRANCESCO BORROMINI 1599-1667
San Carlo Alle Quatro Fontana (Kościół św. Karola Boromeusza)
plan zaokrąglonego, podłużnego z wrażeniem centrum, rombu, eliptyczna kopuła z kasetonami, falista fasada to gra klęsło-wypukłych form, figura Karola Boromeusza
NURT BORROMINIOWSKI
- wklęsło-wypukłe ściany
- skośne ustawienie filarów
- przecinające się łuki sklepienne
- eliminacja kątów prostych
- operowanie kontrstami
- płynność konturów
CARAVAGGIO 1571-1610
nigdzie nie zagrzał miejsca na stałe, największą sławę zdobył w Rzymie
Cechy:
- luminizm
- światło kształtuje płaszczyznę
- nie ma źródła światła
- maniera tenebrosa
- naturalizm i realizm
- różnice w natężeniu świateł
Caravaggionizm jako nurt malarski w XVII wieku:
- bliskie kadry
- iluzjonizm faktur i cieni
- doskonałe skróty perspektywiczne
- naturalne ciemne tło
- silny światłocień
Komentarze
Prześlij komentarz