Barok: Niderlandy

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.

Historia:
  • powstanie północnych prowincji przeciw Hiszpanii, gdzie przeważała ludność protestancka
  • Hiszpania uznaje niepodległość zjednoczonych prowincji - Holandii
  • południowo-zachodnie Niderlandy zostają pod zwierzchnictwem Hapsburgów i kościoła katolickiego
  • ustrój i religia zdeterminowały podział szkoły holenderskiej i flamandzkiej (flandryjskiej)

FLANDRIA
mecenat: kościół, dwór, arystokracja

Malarstwo: 

  • duże formaty
  • efektowność i dekoracja
  • nuta zdrowego optymizmu, rubaszność i wesołość
  • powszechna opulencja ciał, pejzaży, martwych natur
  • zamiłowanie do rodzajowości - uczty, picie, pląsy i karty

PETER PAUL RUBENS
synonim geniuszu malarskiego Flandrii; dwukrotnie żonaty (Izabela Brandt i Helena Fournament)

  • dynamizm
  • emocjonalizm
  • bujność kształtu
  • namiętność
  • naturalność
  • gra światłocienia
  • malarskość barw
  • laserunki
  • jasność
  • świetlistość
  • promienność
  • koloryzm
  • bogactwo
  • jawność
  • radość


Pracownia Rubensa:
  • Jacob Jordaens - współpracownik, postaci główne
  • Anton van Dyck
  • Jan Brueghel Starszy - kwiaty
  • Jan Brueghel Młodszy - tła, pejzaże
  • Frans Snyders - martwe natury
  • Dawid Teniers II - postaci, zwierzęta

JACOB JORDAENS
  • zamiłowanie do ujęć rodzajowych 
  • obfitość, sytość, radość życia
  • duże formaty
  • przesada, nadmiar
  • tematy: opilstwo, obżarstwo, odwiedziny Satyra


ANTOON VAN DYCK
  • wytworna, zmanieryzowana elegancja
  • lekkość, wzniosłość, gracja, splin
  • poza nonszalancka, pełna wdzięku
  • portret reprezentacyjny: cała postać na tle kotary / architektury / obrazu, w wytwornym ciemnym stroju

HOLANDIA
mecenat: zamożni kupcy, patrycjat miejski

Malarstwo:
  • małe formaty
  • subtelność kunsztowność, intymność, autorefleksja
  • zamyślenie nad przemijaniem
  • uporządkowany i schludny świat mieszczaństwa
  • życie codzienne, typy ludzkie, strój, obyczaj, krajobraz
  • ukryta symbolika
TRONIE
ujęcie twarzy będące jednocześnie studium zagadnienia malarskiego np. gry światła


REMBRANDT VAN RIJN
bankrut, kolekcjoner; związek małżeński z Saskią, konkubinat z Hendrickje Stoffels, aby nie utracić pieniędzy po żonie
  • okres lejdejski
precyzja detalu, światłocień decyduje o wyrazie obrazu, drobne formy, małe formaty, ważna rola rysunku
  • okres I amsterdamski (barokowy)
portrety zbiorowe, formy monumentalne, różnorodność gestów, ruch, efekty iluzjonistyczne, ciepły koloryt z dominacją czerwieni, rozmach, gwałtowność, dramatyzm, okrucieństwo, światło oświetlające

  • okres II amsterdamski
Technika olejna:
  • spoiwo to olej lniany → głębia koloru i świetlistość
  • karnacja budowana laserunkowo → świetlistość
  • wyraźny impast w malowaniu ognia → migotanie, żywioł

FRANS HALS
  • spontaniczność
  • technika alla prima
  • uśmiech jako problem malarski
  • swoboda
  • impast (gruba warstwa farby, szpachelka)
  • portrety grupowe
  • nieoficjalność zwykłych ludzi w portrecie
  • kolorystyka: brązy, brunatne, czerń

VERMEER
  • sceny rodzajowe
  • czystość, porządek, ład
  • cisza, bezruch
  • światło
  • wieloplanowość
  • czynności codzienne rosną do rangi symbolu
  • iluzyjno-optyczna sugestywność
  • paleta: biel ołowiowa, ochra, cynober, zielona ziemia, umbra, czerń z kości, czerwona ochra

MALI MISTRZOWIE
  • melancholia
  • przemijanie
  • ukryta symbolika
  • księgi emblematyczne
  • umiłowanie przedmiotu

Pejzaż
  • wiejski
  • mariny
  • weduty
  • obniżony horyzont
  • chmury
  • diagonalizm
  • otwarty
  • brak idealizacji 

Martwe natury
  • Vanitas vanitatum et omnia vanitas
  • tulipomania
  • orientalizm
  • pochwała codzienności 
  • odbicia, refleksy, faktury
  • małże, sól, wino
  • niepowściągliwość

Komentarze