Barok: Niderlandy
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
Historia:
FLANDRIA
mecenat: kościół, dwór, arystokracja
Malarstwo:
PETER PAUL RUBENS
synonim geniuszu malarskiego Flandrii; dwukrotnie żonaty (Izabela Brandt i Helena Fournament)
ANTOON VAN DYCK
- powstanie północnych prowincji przeciw Hiszpanii, gdzie przeważała ludność protestancka
- Hiszpania uznaje niepodległość zjednoczonych prowincji - Holandii
- południowo-zachodnie Niderlandy zostają pod zwierzchnictwem Hapsburgów i kościoła katolickiego
- ustrój i religia zdeterminowały podział szkoły holenderskiej i flamandzkiej (flandryjskiej)
FLANDRIA
mecenat: kościół, dwór, arystokracja
Malarstwo:
- duże formaty
- efektowność i dekoracja
- nuta zdrowego optymizmu, rubaszność i wesołość
- powszechna opulencja ciał, pejzaży, martwych natur
- zamiłowanie do rodzajowości - uczty, picie, pląsy i karty
PETER PAUL RUBENS
synonim geniuszu malarskiego Flandrii; dwukrotnie żonaty (Izabela Brandt i Helena Fournament)
- dynamizm
- emocjonalizm
- bujność kształtu
- namiętność
- naturalność
- gra światłocienia
- malarskość barw
- laserunki
- jasność
- świetlistość
- promienność
- koloryzm
- bogactwo
- jawność
- radość
Pracownia Rubensa:
- Jacob Jordaens - współpracownik, postaci główne
- Anton van Dyck
- Jan Brueghel Starszy - kwiaty
- Jan Brueghel Młodszy - tła, pejzaże
- Frans Snyders - martwe natury
- Dawid Teniers II - postaci, zwierzęta
JACOB JORDAENS
- zamiłowanie do ujęć rodzajowych
- obfitość, sytość, radość życia
- duże formaty
- przesada, nadmiar
- tematy: opilstwo, obżarstwo, odwiedziny Satyra
ANTOON VAN DYCK
- wytworna, zmanieryzowana elegancja
- lekkość, wzniosłość, gracja, splin
- poza nonszalancka, pełna wdzięku
- portret reprezentacyjny: cała postać na tle kotary / architektury / obrazu, w wytwornym ciemnym stroju
HOLANDIA
mecenat: zamożni kupcy, patrycjat miejski
Malarstwo:
- małe formaty
- subtelność kunsztowność, intymność, autorefleksja
- zamyślenie nad przemijaniem
- uporządkowany i schludny świat mieszczaństwa
- życie codzienne, typy ludzkie, strój, obyczaj, krajobraz
- ukryta symbolika
TRONIE
ujęcie twarzy będące jednocześnie studium zagadnienia malarskiego np. gry światła
REMBRANDT VAN RIJN
bankrut, kolekcjoner; związek małżeński z Saskią, konkubinat z Hendrickje Stoffels, aby nie utracić pieniędzy po żonie
- okres lejdejski
precyzja detalu, światłocień decyduje o wyrazie obrazu, drobne formy, małe formaty, ważna rola rysunku
- okres I amsterdamski (barokowy)
portrety zbiorowe, formy monumentalne, różnorodność gestów, ruch, efekty iluzjonistyczne, ciepły koloryt z dominacją czerwieni, rozmach, gwałtowność, dramatyzm, okrucieństwo, światło oświetlające
- okres II amsterdamski
Technika olejna:
- spoiwo to olej lniany → głębia koloru i świetlistość
- karnacja budowana laserunkowo → świetlistość
- wyraźny impast w malowaniu ognia → migotanie, żywioł
FRANS HALS
- spontaniczność
- technika alla prima
- uśmiech jako problem malarski
- swoboda
- impast (gruba warstwa farby, szpachelka)
- portrety grupowe
- nieoficjalność zwykłych ludzi w portrecie
- kolorystyka: brązy, brunatne, czerń
VERMEER
- sceny rodzajowe
- czystość, porządek, ład
- cisza, bezruch
- światło
- wieloplanowość
- czynności codzienne rosną do rangi symbolu
- iluzyjno-optyczna sugestywność
- paleta: biel ołowiowa, ochra, cynober, zielona ziemia, umbra, czerń z kości, czerwona ochra
MALI MISTRZOWIE
Komentarze
Prześlij komentarz