Bizancjum

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.



  • VI wiek - złoty wiek Bizancjum
  • głównie tematyka religijna
  • symbolizm i spirytualizm
  • hierarchizm, idealizacja, frontalizm
  • perspektywa odwrócona (ideowa)
  • płaskość, linearyzm
  • izokefalizm (głowy na równym poziomie)
  • schematyczność, systematyczność
  • deformacja, wytworność, dekoracyjność
  • czasem sztywność form

MEMORIUM
upamiętnienie ważnego wydarzenia

MARTYRIUM
budowla o charakterze sakralnym poświęcona męczennikowi

BAPTYSTERIUM
budowla przeznaczona do chrztu

MAUZOLEUM
monumentalny grobowiec

Hagia Sophia 527 - 548
plan centralny, ośmiokątny
→ mozaiki w absydzie (VI w): 
     ↳ św. Witolis
     ↳ biskup Eklezjusz
     ↳ Jezus Pantokrator
     ↳ cesarz Justynian z dworem
     ↳ cesarzowa Teodora z orszakiem dworskim


San Vitale 532-7 (odbudowa)
→ Kościół Mądrości Bożej
→ Justynian I Wielki - fundator
→ Izydor z Miletu - architekt
→ od XV wieku minarety - zmiana na meczet


EMPORA
rodzaj galerii, trybuny nad nawami bocznymi / wejściem / obejściem w celu powiększenia / wydzielenia pięter

PENDETYW / ŻAGIELEK
narożny, sferyczny wyczółek sklepienia stosowany przy planie prostokątnym, który umożliwia oparcie kopuły, przejście do rzutu okrągłego

EKSEDRA
półkolista nisza z kolumnadą otwarta od wnętrza

DEEZIS
gr. przebłaganie, zawsze występuje w Sądzie Ostatecznym
→ Maryja
→ Jan Chrzciciel
→ Jezus Pantokrator (z księgą w dłoni) - Jezus królujący
     ↳ układ rąk: 3 palce - Trójca Święta, O - nieskończoność / dwoista natura Jezusa

KOIMESIS
zaśnięcie NMP
→ dziecko - dusza Maryi
→ Madonna - blask Chrystusa

ANASTASIS
zstąpienie do otchłani, zwycięstwo nad szatanem

MANOSDEI
ręka Boga


Techniki malarskie:
→ mozaika
→ ścienne - al secco (suchy tynk)
→ tablicowe (temperowe)
→ iluminatorstwo (książkowe)

Rzeźba:
→ dyptyki
→ pełnoplastyczna
→ tryptyk z kości słoniowej

Rzemiosło artystyczne:
→ oprawy ksiąg liturgicznych
→ kielichy, patery, złoto, kości słoniowe


PERGAMIN
karty ze skóry zwierzęcej z naturalnymi barwnikami tworzone dla uczonych, urzędników i zakonników

PURPUROWA TWARZ
bezpośrednia obecność Boga

IKONA
gr. obraz
→ obraz kultowy
→ wyobrażenie osoby świętej
→ sceny biblijne, liturgiczne, symboliczne
→ pierwsze pochodzą z klasztoru św. Katarzyny na Synaju
→ kompozycja opiera się na zasadach ustalonych przez Kościół
→ zawiera w sobie obecność świętego przez zachowanie podobieństwa do wzoru
→ techniki:
     ↳ tempera na desce
     ↳ enkaustyka (z zastosowaniem wosku pszczelego)
     ↳ kowczag (pogłębienie środkwoego pola)
     ↳ klejmo (wystające obramienie)

IKONOSTAS
carskie wrota, układ ikon

Ikona Rubleva
→ Trójca Święta starotestamentalna
→ 3 aniołów przy stole, fragment budynku, drzewo
→ płynność linii
→ Rublev oddał tajemnicę i łączność Trójcy

IKONOGRAFIA (cd.)
Hodegetria - Matka Boska przewodniczka , trzyma dziecko i wskazuje na nie palcem (np. Matka Boska Częstochowska)
Eleusa - macierzyństwo i miłość Matki Boskiej
Deezis - przebłaganie
Przemiana na górze Tabor


Biżuteria w okresie bizantyjskim:
  • perły, bizantyjskie złoto, szmaragdy, rubiny,
  • emalia komórkowa
  • relikwiarze i krzyżyki
  • regalia (korona) - wiele kamieni, wypełniających całą powierzchnię
  • długie zwisające kolczyki
  • naszyjniki kołnierzowe - obroża z z wieloma zwisającymi klejnotami


Komentarze

  1. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zostało mi jeszcze kilka zagadnień, poza tym zamierzam aktualizować opublikowane już materiały.
      Bardzo dziękuję, również pozdrawiam.

      Usuń

Prześlij komentarz