Awangarda rosyjska
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
1913 - 25
Kierunek w rosyjskiej sztuce nowoczesnej inspirowany kubizmem i futuryzmem. Powstał w bezpośrednim związku z rewolucją październikową, sztuka miała być ważnym czynnikiem organizującym życie i kształtować świadomość społeczeństwa. Rozkwit środków masowego przekazu, uliczna dekoracja.
Założenia:
- nie poszczególny odłam sztuki, ale sztuka jako całość
- nie wypowiadanie swoich osobistych przeżyć i nastrojów, lecz szukanie praktycznego zastosowania twórczości
- budowanie rzeczy za pomocą wszelkich rozporządzalnych środków i uzależnienie tej twórczości od użytego materiału
- system doskonalenia wyników zbiorowo osiągniętego obrazu
- mechanizacja środków pracy
- ekonomiczne wykorzystanie materiałów
- dyscyplina ładu i porządku
- podejmowanie poszukiwań związanych z konstrukcją, kolorem i linią
- chcieli uwolnić czystą formą od dodatkowych warstw związanych z tradycją i epoką, od wszelkiego subiektywizmu
- celem ostatecznym miało być dzieło łączące cechy architektury, rzeźby i malarstwa lub sama architektura, której pozostałe dziedziny miały być podporządkowane
Na konstruktywizm miały wpływ dwie instytucje: Moskiewski Instytut Kultury Artystycznej (Inchuk) oraz Moskiewskie Wyższe Pracownie Artystyczno-Techniczne (Wchutiemas).
PODZIAŁ:
➤ czysty konstruktywizm (Kandinsky, Malewicz) → sztuka nie powinna być utylitarna, nie można jej podporządkować
➤ produktywizm (Tatlin, Rodczenko, Lissitzky) → sztuka powinno być użytkowa
Czerwonym klinem uderz w białych (cechy):
- kompozycja dynamiczna
- figury geometryczne
- abstrakcyjne przedstawienie
- barwy: biel, czerwień, czerń
- ograniczenie roli koloru
- kontrasty formy i koloryzm
- brak przestrzeni i płaskość obrazowania
- włączenie typografii jako formy plastycznej
- kompozycja asymetryczna, zrównoważona
Komentarze
Prześlij komentarz