Awangarda rosyjska



PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.

1913 - 25 

Kierunek w rosyjskiej sztuce nowoczesnej inspirowany kubizmem i futuryzmem. Powstał w bezpośrednim związku z rewolucją październikową, sztuka miała być ważnym czynnikiem organizującym życie i kształtować świadomość społeczeństwa. Rozkwit środków masowego przekazu, uliczna dekoracja.


Założenia:

  • nie poszczególny odłam sztuki, ale sztuka jako całość 
  • nie wypowiadanie swoich osobistych przeżyć i nastrojów, lecz szukanie praktycznego zastosowania twórczości
  • budowanie rzeczy za pomocą wszelkich rozporządzalnych środków i uzależnienie tej twórczości od użytego materiału
  • system doskonalenia wyników zbiorowo osiągniętego obrazu
  • mechanizacja środków pracy 
  • ekonomiczne wykorzystanie materiałów 
  • dyscyplina ładu i porządku 
  • podejmowanie poszukiwań związanych z konstrukcją, kolorem i linią
  • chcieli uwolnić czystą formą od dodatkowych warstw związanych z tradycją i epoką, od wszelkiego subiektywizmu 
  • celem ostatecznym miało być dzieło łączące cechy architektury, rzeźby i malarstwa lub sama architektura, której pozostałe dziedziny miały być podporządkowane

Na konstruktywizm miały wpływ dwie instytucje: Moskiewski Instytut Kultury Artystycznej (Inchuk) oraz Moskiewskie Wyższe Pracownie Artystyczno-Techniczne (Wchutiemas).


PODZIAŁ:
➤ czysty konstruktywizm (Kandinsky, Malewicz) → sztuka nie powinna być utylitarna, nie można jej podporządkować 
➤ produktywizm (Tatlin, Rodczenko, Lissitzky) → sztuka powinno być użytkowa


Czerwonym klinem uderz w białych (cechy):


  • kompozycja dynamiczna 
  • figury geometryczne 
  • abstrakcyjne przedstawienie 
  • barwy: biel, czerwień, czerń 
  • ograniczenie roli koloru 
  • kontrasty formy i koloryzm 
  • brak przestrzeni i płaskość obrazowania 
  • włączenie typografii jako formy plastycznej 
  • kompozycja asymetryczna, zrównoważona

Komentarze