Renesans: Niderlandy w XV wieku

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.

  • sztuka jako odbicie rzeczywistości 
  • portrety 3/4 
  • indywidualizacja 
  • znaczenie mieszczan 
  • perspektywa powietrzna w pejzażu 
  • iluzjonizm 
  • odbicia, refleksy 
  • wrażliwość na naturę 
  • Włosi zainteresowani tym, co stałe, Niderlandczycy tym, co zmienne 
  • północny renesans bez włoskiej postawy analityczno-poznawczej i wpływu antyku 
  • postawa renesansowa wynika z obserwacji 
  • teatr świata 
  • funkcje i temat nie mają wielkiego znaczenia 
  • artyści malują z własnej wizji 

Jan van Eyck 

  • twórca malarstwa nowożytnego na północ Alp 
  • postaci trójwymiarowe połączone z przestrzenią 
  • perfekcyjny laserunek i olej 
  • realizm szczegółów 
  • płynność przejść kolorystycznych, jednorodność

EN GRISAILLE
malarstwo monochromatyczne, efekty rzeźbiarskie

Rogier van der Weyden

  • dramatyzm 
  • ekspresja 
  • silne emocje na pierwszym planie 
  • skłonność do dekoracji 
  • surowy rzeźbiarski modelunek 
  • uczeń Roberta Campina

BONIOWANIE
dekoracyjne opracowanie krawędzi albo lica kamieni, podkreślające ich układ

MAJOLIKA
ceramika pokryta nieprzezroczystą polewą o bogatej kolorystyce, bogato zdobione naczynia

Komentarze