DYPLOM | REBRANDING OSTROWSKI DESIGN

Witam Was serdecznie!
Przez ostatnie kilka miesięcy pracowałam nad dyplomem ze swojej specjalizacji, tj. z projektowania graficznego i dzisiaj pokażę Wam efekty. Za całą część praktyczną otrzymałam ocenę celującą, także jestem naprawdę szczęśliwa z tego powodu i dumna z siebie. Miałam dwie możliwości: identyfikację wizualną ZPSP na Smoczej, które w przyszłym roku szkolnym powróci do nazwy sprzed reformy, czyli PLSP oraz branding / lifting logo istniejącej firmy. Pierwszą opcję odrzuciłam od razu z kilku powodów. Byłoby to pewnego rodzaju pójście na łatwiznę, ponieważ nie musiałabym szukać, nawiązywać kontaktu i pozyskiwać klienta, bo jest nim w takiej sytuacji szkoła. Nowe logo zostanie wybrane w formie konkursowej, a ja nie chciałam brać w tym udziału, bo w tamtej chwili byłam przekonana, że nie mam szans w wyścigu z kolegami, którzy przez ostatnie dwa lata święcili triumfy na zajęciach. W drugiej i trzeciej klasie trochę sobie odpuściłam, bo zajęliśmy się stricte projektowaniem graficznym, nie było już zadań, które tak mi się podobały, książkę graficzną zastąpiły plakaty i kalendarze. Najważniejszym powodem była moja chęć zrobienia czegoś, co będzie oceniane tylko pod kątem swojej jakości, nie porównywanie z pracami moich kolegów, a poza tym mając możliwość  wyboru, dla kogo to logo zaprojektuję, mogłam pozostać w kręgu swoich zainteresowań. 

Napisałam do kilku firm; do sklepu meblowego, sklepu muzycznego, agencji muzycznej, marek odzieżowych i do marki biżuteryjnej, z którą podjęłam współpracę. Jako osoba, która nie wykonywała nigdy takiego zlecenia, nie miałam pojęcia, że mail, który wydawał mi się brzmieć profesjonalnie zawierał błędy, nie wiedziałam jak odpowiednio prowadzić rozmowę z klientem, co jaki czas informować o postępach i tak dalej, i tak dalej - tego wszystkiego nauczyłam się od swoich profesorów i z doświadczenia, jakiego nabrałam podczas pracy nad dyplomem. Właściciel marki Ostrowski Design dał mi możliwość zrobienia liftingu (wprowadzenia pewnych zmian, ale nie odchodząc od formy wyjściowej) jego obecnego logo lub rebrandingu, czyli stworzenia zupełnie nowego znaku, z czego zdecydowałam się na to drugie. Uznałam, że jeśli mogę, to lepiej będzie się wykazać i faktycznie pomyśleć nad nowym, dobrym projektem. 

Wystawa prac dyplomowych uczniów ZPSP w latach 2015 - 19, 16 - 30 kwietnia 2019

Moim zadaniem było zaprojektowanie logo (sygnetu, czyli znaku i logotypu, czyli tekstu), niezbędnej marce papeterii (teczki, papieru listowego i firmowego, koperty i wizytówki), gadżetu (np. pudełka na biżuterię, torby, etalażu, pieczątki czy notesu) oraz plakatu promującego. Do obrony pracy dyplomowej musiałam przygotować również prezentację, plansze oraz fizyczne formy wyżej wymienionych rzeczy. Wszystko to służy odpowiedniemu przedstawieniu klientowi swojej pracy, co było moim zadaniem podczas obrony dyplomu jeszcze w kwietniu. 

Dyplom składa się z dwóch części: teoretycznej, sprawdzającej wiedzę z historii sztuki, i  praktycznej, dzielącej się na pracę ze specjalizacji i aneks, o wadze w stosunku 3:1. Pracę nad aneksem rozpoczęłam znacznie wcześniej, tak naprawdę jeszcze w 2017 roku, mowa oczywiście o Gorączce Złota, co było dość dużym projektem jak na aneks, powiedziałabym nawet, że pokroju prac dyplomowych moich kolegów z technik rzeźbiarskich. Dopiero, gdy zaczęłam pracować nad rebrandingiem dotarło do mnie, że wszystko złożyło się wprost idealnie, obie części dyplomu pasują do siebie i... do mnie. Do obu projektów przygotowałam prezentacje, które znajdziecie tutaj: PRACA DYPLOMOWA | ANEKS, a ja przedstawię Wam poniżej wszystko w bardzo podobnej, opisowej formie. Dajcie znać, co myślicie!


Branża
Zbiór logo marek zagranicznych i polskich, które służyły mi jako inspiracja, punkt odniesienia, oraz narzędzie poznawcze gałęzi rynku i mody, jaką jest biżuteria.

marki zagraniczne
marki polskie

Ostrowski Design
Na rynku biżuterii marka pojawiła się w 1999 roku i z powodzeniem wypuszcza nowe kolekcje i projekty, pojawia się na targach i w muzeach. Ja sama miałam okazję zobaczyć je i porozmawiać z panem Jackiem Ostrowskim na żywo podczas targów biżuterii w warszawskim Gold Expo. Biżuteria ta cieszy się uznaniem nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami, gdzie ma swoich sympatyków i stałych klientów. Ostrowski Design zdobywa wiele prestiżowych nagród, pojawił się także niemieckim Vogue'u. Projekty są zdominowane przez symetrię, rytm i geometrię kształtu. Swoją przygodę z biżuterią pan Jacek rozpoczął od bursztynu bałtyckiego, który nadal wykorzystuje; korzysta także kryształów Swarovskiego czy kolorową żywicę industrialną. Pracownia i atelier znajdują się w Gdańsku. Więcej na oficjalnej stronie marki Ostrowski Design.

Ostrowski Design
Pierwsze logo Ostrowski Design
Obecne logo Ostrowski Design, funkcjonuje od ~7 lat

Inspiracje


Szkice

Szkice odręczne
Wybrane propozycje sygnetu
Modyfikacje wybranego sygnetu
Korekty ogólne i optyczne sygnetu

Logo
Wersję podstawową mojego logo stanowi sygnet i logotyp w czterech wersjach kolorystycznych: czerń na bieli, kontra, złoto na turkusie, srebro na czerni. Wersje uzupełniające to logo z tekstem uzupełniającym, sygnet oraz logotyp. Zdecydowałam, że nie może w biżuterii zabraknąć moich ulubionych metalicznych kolorów. Nie przewidywałam dwóch wersji kolorystycznych, ale dlaczego tak się stało, dowiecie się niżej, czytając o papeterii... Na tym etapie pracy również przeprowadzałam korekty optyczne; odwracając czerń i biel, musiałam zadbać o to, żeby białe logo miało inną grubość, dzięki czemu nie jawi się rozlaną plamą, a użyty font w logotypie w małym stopniu zmodyfikowałam przez zwężanie linii lub prostowanie łuków.

Wersje podstawowe
Wersje uzupełniające

Papeteria i notes
Projektując wersję złotą pracowałam manualnie chlapiąc farbą nawet wcierając ją w papier, a następnie skanowałam i próbowałam uzyskać kształty i ułożenie plam, które widać na wydruku. Niestety nie udało mi się uzyskać tego w taki sposób i ponownie wykorzystałam swoje odbitki z tuszu, które po odpowiednim przekształceniu dały oczekiwany wzór. Oprócz tego pojawił efekt uboczny, czyli druga wersja kolorystyczna. Biżuteria Ostrowski Design jest bardzo różnorodna, kolorowa i gdy pani Marta dostrzegła potencjał w przekonwerterowanych na wektory plamach, od razu połączyłam fakty i rozpoczęłam pracę nad tym projektem. Oryginalnie miał być na tle bieli, jak w tytule mojej prezentacji, jednak wyglądało to zbyt pusto, dlatego zdecydowałam się na czerń. I skoro złoto już wykorzystałam, a nowa kolorystyka była zimna, postawiłam na inny metaliczny kolor - srebro. 

Wykrojnik
Papier listowy i firmowy
Koperta i wizytówka
Wykrojnik
Papier listowy i firmowy
Koperta i wizytówka
Moja papeteria została wydrukowana metodą hot-stampingu, inaczej termodruku. Na czym to polega? Na początku rozgrzana matryca zostaje zetknięta z folią i przyciśnięta do zadrukowanej powierzchni. W tym momencie temperatura przenika przez wszystkie warstwy folii. Po dojściu do warstwy kleju zaczyna go roztapiać. W określonym na matrycy wzorze klej wtapia się w powierzchnię nadruku razem z warstwą aluminium i lakieru, które po zdjęciu matrycy pozostają na zadrukowanej płaszczyźnie. Plik do tej metody przygotowuje się w programie wektorowym, np. Adobe Illustrator. Należy wyodrębnić oddzielną warstwę z elementami, które mają być pozłacane / posrebrzane, dobrze jest zaznaczyć ją innym kolorem, tak jak ja zrobiłam to poniżej. Efekt jest niesamowity i jakże elegancki!
Przygotowanie do hot-stampingu

Plakat


Wizualizacje


Wydruki i notes
Znalazłam mock-up'y idealne do swoich projektów i tak naprawdę dzięki nim zdecydowałam się na zrobienie notesu. Sprawa wydawała mi się przegrana, bo musiałam wyrobić się w terminie, a to wyglądało na rzecz najłatwiejszą i najszybszą do zrobienia na własną rękę - koszty, które poniosłam za wydruki plansz i papeterii i tak były ogromne. Miałam w domu mały notes, dodatkowe wydruki papeterii, złoty marker olejny i wszystkie potrzebne narzędzia, więc późno, bo późno, ale zabrałam się do pracy. Postępując zgodnie z instrukcją samodzielnie oprawiłam blok - efekt jest piorunujący. Prawdziwa metamorfoza zwykłego notesu. Nie będę się jednak rozwodzić teraz na ten temat, ponieważ po maturze opublikuję cały proces twórczy jako osobny wpis. Papeterię uszlachetniłam dodatkowo przeciągając brzegi złotym / srebrnym markerem olejnym, co pozwoliło mi na jej ładne wykończenie. 


Plansze

Komentarze