Ekspresjonizm

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.


1 ćwierć XX wieku
uniwersalna postawa wobec rzeczywistości, dążenie do spotęgowania napięcia, kierunek w sztuce i literaturze

Źródła:

  • filozofia i metafizyka - świat duchowy, rzeczy ponad naturalne
  • filozofia spirytualistyczna
  • wojny i niepokoje społeczne
  • sztuka prymitywistów (malarzy niewykształconych i malujących z wyobraźni) i dzieci 
  • twórczość Matthias Grünewalda - Ołtarz z Isenheim
  • twórczość El Greco
  • twórczość Francesco Goya (seria czarnych obrazów)
  • Vincent Van Gogh

Wczesny ekspresjonizm:
  • Edward Munch Krzyk
  • Pablo Picasso Chłopiec z psem (okres błękitny)


EKSPRESJONIZM W NIEMCZECH: 

DIE BRÜCKE (=most, pomost między kierunkami) od 1905
założony przez studentów architektury w Dreźnie, potem w Berlie
  • drzeworyt, głównie langowy, bo jest lepszy pod względem rycia
  • silne kontrasty i cień
  • konturowość
Przedstawiciele:
  • Ernest L. Kirchner
  • Emil Nolde
  • Karl Schmidt-Rottluf

DER BLAUE REITER (=błękitny jeździec) od 1911
założony w Monachium, inicjatywa rosyjskiego malarza, Wasilliego Kandinskiego i Niemca, Franza Marca
  • dążenie do uniezależnienia obrazu od przedmiotu 
  • poprzez odpowiednie kształty i odcienie uzyskuje się harmonię
  • brak programu artystycznego
  • czyste, żywe barwy
Przedstawiciele:
  • Wasilly Kandinsky
  • Franz Marc
  • Auguste Macka
  • Gabriela Münter
  • Paul Klee (później)


DER STURM (=burza)
założony w Berlinie, międzynarodowe środowisko, czasopismo, galeria, plastycy, muzycy i literaci

Przedstawiciele:
  • Oskar Kokoshka (Austria)

Komentarze