Romanizm

PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.


  • termin został po raz pierwszy użyty w odniesieniu do architektury w 1818 roku przez hrabiego de Gerville
  • pierwszy kierunek w sztuce średniowiecznej podporządkowany Kościołowi rzymskiemu
  • wyraz potrzeb duchowych i społecznych epoki
  • biblioteki i skryptoria stanowiły źródła wiedzy o świecie starożytnym i współczesnym

Chronologia:
  • XI (1000 - 1080) → wczesny
  • XI / XII - XIII → dojrzały
  • 1 połowa XIII → późny
Czynniki, pod wpływem których powstaje styl:
  • chrystianizacja Europy
  • odzyskanie Półwyspu Iberyjskiego
  • ruch pielgrzymkowy
  • od 1095 roku wyprawy krzyżowe
  • otwarcie szlaków handlowych i rozwój miast
  • hierarchiczny ustój feudalny
  • mecenat kościoła i dworu królewskiego
  • rozpad państwa Karola I Wielkiego
  • klasztory były nośnikiem antyku
Cechy architektury:
  • budowle wysokie i masywne, wieloczłonowe, o formach geometrycznych, prostych, surowych, o zwartych proporcjach, przejrzystym układzie spiętrzonych, podporządkowanych i shierarchizowanych brył
  • cechy przestrzeni: artykulacja - wyraźny podział; określoność, wymierność, segmentyzacja, rytm jednostek przestrzennych
  • czytelność brył w wyniku addycyjności
  • architektura różnorodna, ale jednocześnie o wspólnych cechach charakterystycznych - stylu
  • górujący nad okolicą, sięgający nieba zamek boży
  • świat stworzony przez Boga rządzi się prawami matematyki - stąd upodobanie do linii prostej - kwadrat to geometryczny obraz Boga

Nurty architektury romańskiej:
  • regionalna
  • ponadregionalna: pielgrzymkowa i reformy kluniackiej
Materiał:
  • na początku dominuje kamień, później cegła
  • opus - sposób opracowania kamienia
Sklepienia:
  • kolebkowe / beczkowe - ew. na gurtach lub kolebka poprzeczna
  • krzyżowe - ew. na gurtach
  • krzyżowo-żebrowe (szycie / przecięcie wzmacnia kamienna dekoracja, na przecięciu żeber jest zwornik / klucz)
GURTY
pasy wzmacniające, podkreślają przęsła

Pozycja artysty:
  • zwykły rzemieślnik, będący częścią cechu (terminator → czeladnik → mistrz)
  • brak rangi sztuki jako wolnego zawodu
  • szanowano architektów i sztukę iluminatorską
Klasztor:
  • plan prostokąta lub kwadratu
  • wirydarz
  • biblioteka
  • refekarz
  • dorminatorum
  • biblioteka
  • skryptorium
  • zakrystia
  • kapitularz
CLUNY
opactwo we Francji; powstały trzy klasztory: Cluny I, II i III - ostatni, najwspanialszy:
5-nawowa bazylika ukończona w XII wieku, do dziś zachował się tylko transept
→ na planie rozbudowanego krzyża łacińskiego z 2 transeptami z ramionami zakończonymi apsydami 
2-wieźowa fasada
→ prezbiterium zakończone absydą, obejściem i wieńcem kaplic - ambitem
→ zabudowania klasztorne

REFORMA KLUNICKA
wprowadzona w 909 roku, surowy styl życia - ubóstwo, celibat, wypełnienie czasu modlitwą, nauką i pracą

Rzeźba:

  • ma na celu zainteresowanie wiernych
  • funkcja dydaktyczna
  • symbolizm
  • uproszczenie, deformacja, schematyzm
  • związek z architekturą
  • portal to symbol bram Raju
  • pojawienie się kamiennej rzeźby monumentalnej
  • w okresie późnoromańskim pojawia się rzeźba coraz bardziej pełnoplastyczna

MANDORLA
w malarstwie i płaskorzeźbie owalna aureola, otaczająca postać Jezusa, ale czasem także postać Marii


REPUSOWANIE / TRYBOWANIE
zdobienie wyrobów z blachy poprzez wybijanie na zimno wgłębień, dających po drugiej stronie wypukły wzór

GRANULACJA
technika złotnicza, polegająca na zdobieniu przedmiotów drobnymi kuleczkami złota lub srebra

FILIGRAN
technika złotnicza polegająca na zdobieniu lub wykonywaniu całego przedmiotu z cienkich drucików ułożonych w ażurową siatkę

NIELLO
metoda zdobienia przedmiotów metalowych (stosowana w złotnictwie), polegająca na wypełnieniu pastą złożoną z siarczków i polerowaniu w celu uzyskania granatowego, czarnego lub szafirowo - czarnego rysunku, kontrastującego z tłem

EMALIA KOMÓRKOWA
rysunek tworzy się na podłożu z przylutowanych pionowo cienkich blaszanych listewek - powstają komórki, ograniczone ściankami blaszek, które wypełnia się różnymi kolorami



Malarstwo:

  • linearyzm
  • symetria
  • uproszczenie
  • wyrazisty kontur
  • szeroka gama barwna
  • dekoracyjność
  • idealizacja
  • hierarchizacja
  • kontrastowość
  • deformacja
  • schematyzm
  • symbolizm
  • brak przestrzeni
Techniki:
  • iluminatorstwo
  • mozaika
  • witraż
  • fresk
Włochy


Hiszpania


Anglia


Niemcy
kontynuacja wzorów karolińskich i ottońskich, świetnie przemyślane układy sklepień


Polska
  • rola w tworzeniu zjednoczonego państwa
  • nurt rodzinny - garncarstwo, kowalstwo, tkactwo, złotnictwo...
  • nurt zachodniochrześcijański 
  • oszczędny wystrój w kościele

Komentarze