Bauhaus


Cześć! Za nami już cztery dni wakacji, jak Wam mijają? Ja  jestem wyjątkowo zajęta, ale postanowiłam, że choćby nie wiem co, blog musi ruszyć. Włożyłam w niego dużo pracy i serca, więc chcę, żeby dalej się rozwijał. Napisałabym teraz krótkie podsumowanie minionego roku szkolnego, ale tak, jak wspomniałam na facebooku, szykuję coś wielkiego, przynajmniej rozmiarowo :)


Bauhaus to uczelnia artystyczna w Niemczech utworzona w 1919 roku przez Waltera Gropiusa. Na początku działała w Weimarze, później w Dessau w 1926 roku stanął modernistyczny budynek. Skupiające mieszkania dla studentów i pracowników, sale do nauki i biura zabudowania, z lotu ptaka swoim kształtem przypominają śmigło samolotu. Bauhaus składa się z trzech skrzydeł połączonych ze sobą mostkami. Szkołę i pracownie znajdujące się po dwóch stronach ulicy łączy dwupiętrowy most, w którym mieści się administracja, szkoła i jednostki mieszkaniowe są połączone skrzydłem, tworząc łatwy dostęp do jadalni i auli. Całość utrzymana jest w jasnych kolorach, kontrastujących z ciemnymi oknami. Podczas budowy zostali zaangażowani uczniowie, którzy zajęli się malowaniem ścian wewnątrz budynku, wykonaniem napisu oraz oświetlenia. 


Plany poszczególnych pięter:
Kliknij prawym przyciskiem myszy i otwórz grafikę w nowej karcie.
Moim zadaniem było zrobienie makiety i oczywiście zostawiłam to na ostatnią chwilę. Zamiast zrobić to bez pośpiechu i o wiele dokładniej, ja zrobiłam to w tydzień. Mimo wszystko jestem zadowolona, bo to mój pierwszy model, Nie jest idealnie sklejony i zrobienie jego zdjęć polegało na ciągłym dociskaniu niektórych elementów, ale praca nad nim spodobała mi się na tyle, że chcę to powtórzyć. Stwierdziłam, że muszę przygotować sobie materiały, które umożliwią mi łatwiejsze fotografowanie, bo układanie niewielkiego fragmentu tkaniny i trzech teczek na rysunki zajęło mi więcej czasu niż same zdjęcia. 

Najtrudniejsze było znalezienie wymiarów, a właściwie ich ustalenie. Aby ułatwić sobie zadanie, wydrukowałam plan pierwszego piętra, wycięłam i nakleiłam na tekturze będącej podstawą makiety. Za pomocą"rzutów" i własnych pomiarów, wyliczyłam wszystko, co było mi potrzebne do wykonania poszczególnych części budynku. Poniżej materiały i przybory, które wykorzystałam:
  1. Tektura o grubości 2 mm
  2. Biały papier o gramaturze 280 g/
  3. Ciemnoszary (z niebieską poświatą) papier o gramaturze 220 g/
  4. Ofertówka (bezbarwna)
  5. Tusz czarny
  6. Papier metalizowany srebrny
  7. Patyczki higieniczne
  8. Czerwony (ciemny, nasycony) papier o gramaturze 220 g/
  9. Biała farba (nie ma znaczenia czy jest to akrylowa czy tempera)
  10. Biały żelopis
  1. Pędzelek (rozmiar 1)
  2. Taśma dwustronna
  3. Taśma przezroczysta
  4. Klej w sztyfcie
  5. Nożyczki
  6. Nożyk techniczny
  7. Linijka o długości 30 cm i ekierka
  8. Ołówek/Długopis
  9. Komputer i drukarka

Schemat, według którego przygotowywałam poszczególne bryły (punkty 16, 17, 18 to przykłady ewentualnych elementów dodatkowych):
  1. Rysuję siatkę ścian bocznych razem z oknami;
  2. Po wycięciu siatki nożykiem, w miejscach, gdzie są linie wyznaczające rogi, lekko przeciągam nożykiem dwa razy tak, abym mogła zgiąć tekturę, ale żeby nie zaczęła się rozklejać;
  3. Całość dokładnie obklejam taśmą dwustronną;
  4. Krawędzie okien maluję czarnym tuszem;
  5. Wycinam prostokąty z ofertówki i naklejam na krawędzie otworów tworzących okna;
  6. W miejscach, gdzie nakleiłam folię, ponownie naklejam taśmę dwustronną;
  7. Na białym papierze rysuję siatkę ścian bocznych, ale wydłużonych, ponieważ ze względu na grubość tektury powstałe roki zwiększają długość ścian;
  8. Wyciętą białą siatkę nacinam w odpowiednich miejscach, zaginam i naklejam na tekturową;
  9. Po wewnętrznej stronie bryły naklejam pasek taśmy dwustronnej, aby połączyć ze sobą ściany;
  10. Na "wolne" krawędzie przyklejam taśmę dwustronną, ponieważ z jednej strony nakleję podstawę górną bryły - dach, natomiast drugą stroną przytwierdzę ją do podłoża;
  11. Wycinam podstawę górną z tektury i z szarego papieru;
  12. Krawędzie tektury maluję tuszem, na jej powierzchnię przyklejam taśmę dwustronną;
  13. Sklejam podstawy, powstały dach łączę ze ścianami;
  14. Bryłę przytwierdzam do podstawy makiety.
  15. *Patyczki higieniczne (odpowiedniej długości) obklejam taśmą dwustronną, a następnie papierem metalizowanym, na jednym z końców naklejam taśmę dwustronną, dzięki czemu przytwierdzę moje słupki do budynku.
  16. *Skanuję szary papier (aby mieć pewność, że po wydrukowaniu kolor będzie taki sam, jak ściana), w komputerze tworzę napis "BAUHAUS" w odpowiednim rozmiarze i białym kolorze, nanoszę go na prostokąt zeskanowanej szarości i drukuję; gotowy napis przycinam tuż przy literach, smaruję klejem w sztyfcie i naklejam na ścianę.
  17. *Na tekturze rysuję małe prostokąty, wycinam je, na jedną krawędź każdego z nich naklejam taśmę dwustronną i przytwierdzam pod oknami, aby stworzyć balkony; każdy kolejny balkon maluję ze wszystkich stron białą farbą, aby nie odróżniały się od ściany.
czas: 40 godzin (5 dni)
format podstawy: A3
wysokość w najwyższym miejscu: 6 cm
wysokość w najniższym miejscu: 1 cm

Chciałam spróbować dodawać posty regularnie, ale już teraz wiem, że w lipcu na pewno to nie wyjdzie, bo wyjeżdżam. Jednakże jestem w trakcie przygotowywania kolejnego wpisu, a to niestety jeszcze trochę potrwa, bo będzie dość obszerny. Zapewniam, że warto czekać, to naprawdę coś wielkiego ;)

Komentarze

  1. Że zobaczę tu makietę to się nie spodziewałem... XD. Jak zawsze świetnie to wygląda, wiesz może jaka to skala?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przybliżeniu powierzchnia Bauhausu wynosi 250600 st2, a więc 23281,5 m2. Powierzchnia tego budynku w pomniejszonej wersji to około 630 cm2, a więc niezbyt dokładna skala to 1:370000 ;)

      Usuń
  2. Spoko makieta, wydawało mi się po zdjęciach że jest większa.
    Może to niestosowne skojarzenie ale mi, patrząc z góry, na myśl przyszła swastyka. xd
    Pozdrawiam
    http://kociepelko.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;) Nie, nie, to maleństwo, w najwyższym miejscu ma 6 cm.
      Hm, teraz jak tak spojrzałam to jest to taki niepełny znak, brakuje mu 2 ramion.

      Usuń

Prześlij komentarz