Renesans: Niderlandy w XV wieku
PONIŻSZA TREŚĆ POCHODZI Z MOICH PRYWATNYCH MATERIAŁÓW, JEST ZGODNA Z PROGRAMEM NAUCZANIA, NIE STANOWI NAUKOWEGO OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU, A SYNTETYCZNĄ NOTATKĘ.
- sztuka jako odbicie rzeczywistości
- portrety 3/4
- indywidualizacja
- znaczenie mieszczan
- perspektywa powietrzna w pejzażu
- iluzjonizm
- odbicia, refleksy
- wrażliwość na naturę
- Włosi zainteresowani tym, co stałe, Niderlandczycy tym, co zmienne
- północny renesans bez włoskiej postawy analityczno-poznawczej i wpływu antyku
- postawa renesansowa wynika z obserwacji
- teatr świata
- funkcje i temat nie mają wielkiego znaczenia
- artyści malują z własnej wizji
Jan van Eyck
- twórca malarstwa nowożytnego na północ Alp
- postaci trójwymiarowe połączone z przestrzenią
- perfekcyjny laserunek i olej
- realizm szczegółów
- płynność przejść kolorystycznych, jednorodność
EN GRISAILLE
malarstwo monochromatyczne, efekty rzeźbiarskie
Rogier van der Weyden
- dramatyzm
- ekspresja
- silne emocje na pierwszym planie
- skłonność do dekoracji
- surowy rzeźbiarski modelunek
- uczeń Roberta Campina
BONIOWANIE
dekoracyjne opracowanie krawędzi albo lica kamieni, podkreślające ich układ
MAJOLIKA
ceramika pokryta nieprzezroczystą polewą o bogatej kolorystyce, bogato zdobione naczynia
Komentarze
Prześlij komentarz